Diety

Dieta 1000 kalorii

Dieta 1000 kalorii- skuteczność, zasady, bezpieczeństwo

dieta 1000 kalorii na odchudzaniePragniesz zrzucić kilka zbędnych kilogramów ale zupełnie nie wiesz jak się do tego zabrać? Dieta 1000 kalorii przychodzi z pomocą! Zapewne zdażyłaś/eś już usłyszeć, że dieta stanowi 70% sukcesu. Ten uparcie powtarzalny slogan jest niestety prawdziwy, co oznacza, że sam wysiłek fizyczny nie przyniesie nam upragnionych rezultatów. Ważna będzie więc konsekwencja, dlatego musimy jakoś poradzić sobie ze słomianym zapałem. Dieta, która będzie skuteczna musi uwzględniać nasze codzienne zapotrzebowanie na kalorie oraz wartościowe składniki odżywcze. Najlepiej będzie więc skonsultować się z dietetykiem. Ostatnio głośno jest wokół diety 1000 kalorii. Czy aby na pewno jest ona taka skuteczna, a co najważniejsze, czy nie będzie miała negatywnego wpływu na nasze zdrowie?

Zasady diety


Jak wynika z samej nazwy, dieta 1000 kalorii polega na dostarczaniu do naszego organizmu mniejszej ilości kalorii niż wskazuje na to nasze dzienne zapotrzebowanie. Ilość na poziomie tysiąca kalorii wydaje się być jednak przesadnie mała. Zapewne w naszej głowie od razu pojawiają się wątpliwości- czy nie będziemy stale odczuwać głodu, czy taka kaloryczność nie jest zbyt niska, co w ogóle możemy zjeść aby nie przekroczyć tej granicy? Nie oznacza to, że mamy spożywać jedynie 2-3 posiłki dziennie. Takie podejście sprawia, że organizm zamiast obniżać energię, zacznie ją magazynować. Na diecie tysiąca kalorii powinniśmy zjadać ok. 5 posiłków każdego dnia, z tym że ich kaloryczność będzie bardzo ograniczona. W ten sposób organizm na bieżąco spali dostarczoną energię. Do jadłospisu dodajemy także pestki dyni lub słonecznika, które przyspieszają przemianę materii.

Co jeść na diecie 1000 kalorii?


Mimo, że tego rodzaju dieta bardzo ogranicza nasz jadłospis (szczególnie o wysoko kaloryczne potrawy) to musi być zróżnicowana. Samo menu zależy już wyłącznie od nas. Wystarczy, że będziemy zwracać uwagę na to co jemy i na bieżąco sprawdzać kaloryczność potraw. Na liście dozwolonych produktów znajduje się przede wszystkim chude mięso, ryby, warzywa, kasze i owoce. Musimy za to ograniczyć spożywanie wędlin, sera i tłustego mięsa. Z napoi najlepiej wybierać wodę i koniecznie należy odstawić słodzone soki. Co ważne, na diecie 1000 kalorii nie wolno spożywać alkoholu. Alkohol, nawet w małych ilościach, może być bardzo kaloryczny. Jedno piwo to nawet 300 kalorii, do tego zupełnie nieprzydatnych. Jak więc możemy ograniczyć kaloryczność przygotowywanego jedzenia? Pamiętajmy o tym aby uniknąć smażenia, mięso oraz warzywa najlepiej będzie sporządzać na parze.  Postarajmy się także ograniczyć spożycie soli. Posiłki jedzmy powoli, dokładnie je przeżuwając, uczucie głodu szybciej powinno zostać zaspokojone.

Jak długo powinna trwać dieta?


Dieta 1000 kalorii nie może trwać zbyt długi, ponieważ w przyszłości mogłaby doprowadzić do efektu jo-jo, a nawet anemii. Maksymalny czas, w którym możemy pozostawać na diecie to cztery tygodnie. Na samym początku diety pozbędziemy się wody z organizmu, dlatego nasze chudnięcie na tym etapie będzie najbardziej spektakularne. Może stracić nawet do 1,5-2 kilogramów w przeciągu tygodnia. Po zakończeniu diety lepiej nie wracać od razu do naszych nawyków żywieniowych, gdyż może to zaprzepaścić nasze wszystkie starania. Dobrze jest nieco podnosić kaloryczność naszych posiłków, np. kolejne 2 tygodnie spędzić na diecie 1200 kalorii, a następnie 1500. W ten sposób uzyskane przez nas rezultaty pozostaną z nami na stałe, a nie jedynie na kilka tygodni.

Wady diety 1000 kalorii

Dieta 1000 kalorii, jak zresztą każda z diet posiada również swoje wady. Niektóre osoby mogą narzekać na uczucie głodu, które będzie im towarzyszyć. Warto wówczas pić dużo wody, nawet do dwóch litrów dziennie. Rzadko kiedy zdajemy sobie sprawę, jak dobry wpływ ma woda na nasz organizm. Podkreślaliśmy już wcześniej, że dieta 1000 kalorii powinna trwać maksymalnie do 4 tygodni, zbyt długie jej stosowanie może nawet doprowadzić do deficytów witaminowych. Na jej niekorzyść przemawia ponadto fakt, że za bardzo skupiamy się na kaloryczności produktów zamiast sprawdzić ich wartości odżywcze. W pewnym momencie możemy się nieco uzależnić od przeliczania kalorii każdego, kolejnego produktu spożywczego. Dłuższe stosowanie diety 1000 kalorii może wiązać się ze spowolnieniem metabolizmu, co jest zjawiskiem niewskazanym.

Kto może z niej korzystać?


Z diety 1000 kalorii nie mogą korzystać osoby poniżej 18 roku, a także kobiety w ciąży oraz karmiące. Jej stosowania przez okres 4 tygodni jest w pełni bezpieczne lecz jeżeli zamierzamy ten czas przedłużyć to koniecznie powinniśmy się skonsultować z lekarzem i poinformować go o naszych zamiarach. Dla uzyskania lepszych efektów dietę możemy połączyć z aktywnością fizyczną, nie przesadzajmy jednak z intensywnością ćwiczeń. Nasz organizm i tak nie będzie przyzwyczajony do tak niskiej dawki kalorycznej więc nie przemęczajmy się wyczerpującym cardio.