Diety

Dieta Dukana

Skuteczna dieta DukanaMarzenie o idealnej sylwetce jest wspólne dla wielu osób, bez znaczenia na ich wiek oraz płeć. Niestety, zdarza się, że ten cel jest bardzo trudny do osiągnięcia, szczególnie kiedy brak nam zapału. Samo postanowienie o zmianie niewiele nam daje, szczególnie gdy nie potrafimy być konsekwentni. W walce o szczupłą sylwetkę najważniejszą rolę odgrywa dieta, zanim jednak zdecydujemy się na jej konkretny rodzaj to warto nieco poczytać aby pogłębić naszą wiedzę na temat prawidłowego odżywiania. Nagła zmiana codziennej diety może mieć wpływ na nasze zdrowie więc należy tego typu aspekty przedyskutować z naszym lekarzem lub dietetykiem. Dzisiaj nasze rozważania skupią się wokół jednej z najbardziej kontrowersyjnych diet, o której zarobiło się głośno już kilka lat temu. Czy dieta Dukana aby na pewno przynosi pozytywne efekty i kto może ją stosować? Na te i inne pytania odpowiemy w dalszej części tekstu.

Etapy Diety Dukana


Dieta Dukana polega przede wszystkim na zwiększeniu spożycia białka przy jednoczesnym ograniczeniu spożywania węglowodanów. Twórcą tej diety jest lekarz francuskiego pochodzenia, Pierre Dukan, którego założeniem było stworzenie diety opartej na czterech etapach. Zalicza się do nich:

  1. Kuracja uderzeniowa- najbardziej intensywna faza diety, w czasie której szybko tracimy zbędne kilogramy. Faza pierwsza trwa maksymalnie do 10 dniu. Możemy wówczas schudnąć nawet o 5 kilogramów. Jej największą zaletę stanowi fakt, że nie musimy ograniczać naszych porcji żywnościowych. Możemy także jeść o każdej porze, z tym że nasze menu opiera się wyłącznie na produktach wysokobiałkowych.
  2. Kuracja stabilna- charakteryzuje się regularną utratą masy ciała. Na tym etapie diety należy łączyć produkty białkowe z warzywami, które znajdują się na dozwolonej liście. Będzie to m.in. papryka, szpinak, sałatka, kapusta i cukinia. Spadek wagi nie będzie aż tak spektakularny. Z każdym tygodniem powinien ubywać nam jeden kilogram.
  3. Kuracja utrwalająca-waga nie jest jeszcze do końca stabilna, dlatego należy ją utrwalić. Trwa bardzo długo, ponieważ na każdy zgubiony kilogram przypada 10 dni diety. Do diety możemy włączyć również węglowodany. Jej zalecenia są zbliżone do etapu drugiego, z tym że warto urozmaicić ją owocami, które nie wykazują wysokiej zawartości cukru. Będą to chociażby jabłka.
  4. Ostateczna stabilizacja- Możemy wrócić do naszych wcześniejszych nawyków  żywieniowych, ale raz w tygodniu należy stosować wyłącznie dietę Dukana, a więc trzymać się produktów z listy.

Założenia i zasady diety


Wszystkie cztery etapy diety Dukana opierają się na odżywianiu proteinowym, które powinno następować naprzemiennie z warzywami. Dla jej skuteczności niezmiernie istotne jest ograniczanie się do określonej, narzuconej z góry listy produktów. Niektórych z nich nie możemy ze sobą łączyć. Posiłki należy spożywać tak często, kiedy poczujemy się głodni, pod tym względem nie powinniśmy się ograniczać. Tak jak na każdej diecie, tak i w przypadku diety Dukana zaleca się spożywać przynajmniej 1,5 litra płynów dziennie i ograniczyć sól.

Kiedy pojawią się efekty stosowania Diety?


Dieta Dukana pozwala nam bardzo szybko zaobserwować pierwsze efekty odchudzania. W pierwszej fazie tracimy nawet kilka kilogramów w przeciągu tygodnia. Musimy mieć jednak na uwadze, że w dużej części jest to zależne od pozbycia się wody z organizmu. Z pewnością jest to duży plus, ponieważ motywuje to osoby, które niechętnie zmieniają swoje nawyki żywieniowe. Dieta Dukana nie może stać się jednak sposobem codziennego odżywiania. Ograniczanie się do konkretnych grup produktów nie wpłynie dobrze na nasze zdrowie i samopoczucie. W pewnym momencie może się okazać, że brakuje nam ważnych składników odżywczych. Ponadto, owa dieta przesadnie obciąża nerki oraz wątrobę, a także może zaburzyć pracę przewodu pokarmowego. Jak widać wiąże się z nią wiele skutków ubocznych, dlatego zanim zdecydujemy się na jej zastosowanie, to koniecznie należy skonsultować to z lekarzem, który przeprowadzi badania krwi oraz moczu.

Przeciwwskazania do diety Dukana


Przeciwwskazań do stosowania tej diety jest bardzo wiele. Jak już wspomniano, dieta białkowa może stanowić duże obciążenie nerek i wątroby, a przy tym nie dostarcza wymaganej dawki witamin oraz składników mineralnych. Z tego powodu nie powinny jej stosować kobiety w ciąży oraz matki karmiące. W tym szczególnym okresie żadna dieta odchudzająca nie jest dla nich wskazana. Unikać diety Dukana powinny również osoby w wieku dojrzewania. Ich organizm potrzebuje zbilansowanej diety, która umożliwi prawidłowy rozwój. Przeciwwskazaniem do stosowania diety Dukana będą ponadto schorzenia nerek oraz dna moczanowa. W większości przypadków istnieje szansa delikatnej modyfikacji jadłospisu w taki sposób, aby mogły z niego korzystać wszystkie wymienione wyżej osoby, poza kobietami w ciąży. Jeżeli będziemy stosować się do jej wszystkich zaleceń to efekt jo-jo będzie nam obcy.